Robots vs. Mens

° ° ° ° ° °

In de automotive industrie zijn ze al heel gewoon, en ook in andere branches doen ze hun intrede: robots. Sodexo doet al jaren pilots met robots. Bij sommigen roept dit vragen op: worden mensen langzamerhand vervangen door elektronische wezens met artificial intelligence? Hoe verandert robotisering de toekomst? En doen we daar wel goed aan? We vroegen Sodexo’s Innovation Manager Michael van der Meer én HR Directeur Alice Diels naar hun visie op robotisering.

LEES MEER

Bekend van internet en vaak op tv verschenen: de humanoid Sophia, een van de eerste robots die daadwerkelijk op een mens lijkt. Geweldig of griezelig? Deze nieuwe vorm van intelligentie doet in elk geval veel stof opwaaien. De robots die Sodexo test, lijken in de verste verte niet op Sophia en dat hoeft ook niet, gezien hun functie.

Geen saai werk meer

Michael van der Meer, Sodexo’s Innovation Manager: “De robots waarmee wij pilots doen, hebben heel praktische functionaliteiten. Je kunt ze bijvoorbeeld inzetten om mensen repeterend en zwaar werk uit handen te nemen. We hebben al eerder geëxperimenteerd met robots en dat blijven we ook doen. Ook internationaal lopen er een aantal pilots. Onze klant Aegon test nu onze bezorgrobot: deze brengt broodjes en drankjes van het restaurant naar de vergaderzaal op een andere verdieping.”

Walther Huyzen, Manager Facilitair Bedrijf: “Bij Aegon passen we volop innovatie toe als het gaat om het ontwikkelen van diensten en producten voor klanten. Ook het Facilitair Bedrijf omarmt initiatieven van onze partners, waaronder Sodexo. We stellen daarom graag onze kantooromgeving ter beschikking als proeftuin om samen met Sodexo verder te onderzoeken welke mogelijkheden een robot kan bieden – met als uiteindelijke doel natuurlijk onze dienstverlening naar klanten verbeteren.

Uitdagingen

Michael: “Zo’n bezorgrobot is een slim apparaat op wielen. Die is al heel slim, want hij kan om bewegende en statische objecten heen manoeuvreren. Maar uitdagingen zijn er ook, zoals deuren, drempels en liften. De liftknop indrukken kan hij niet. Daarom gingen we met de liftleverancier om tafel om te bespreken wat er mogelijk was. Samen bedachten we de oplossing: de robot communiceert draadloos met de lift. Is hij op de plek van bestemming, dan moet iemand wel even de deur voor hem opendoen.” Een andere uitdaging bij robotisering is de financiële kant. “Eerlijk is eerlijk, een robot is een flinke investering en de ROI is vaak laat. Dat is wel iets om mee te nemen in je afweging. Uiteindelijk wil je een financieel gezonde keuze maken.”

Minder FTE’s: feit of fabel

“Dat robots werk uit handen nemen en daardoor FTE’s besparen, is een aanname,” zegt Michael. “Robots kunnen mensen nog steeds niet één op één vervangen. Een voorbeeld: we hebben in ons hoofdkantoor in Parijs een test gedaan met een receptierobot. Dat moet wel bij je organisatie passen. Tech-bedrijven zijn geïnteresseerd, maar andere klanten hebben liever echt persoonlijk contact. Toch kan zo’n robot handig zijn, om voorraden kantoorartikelen aan te vullen bijvoorbeeld. De receptioniste houdt dan meer tijd over voor het menselijke aspect van haar baan.”

Blik in de toekomst

Michael is ervan overtuigd dat de rol van robots in de toekomst steeds groter wordt. “Zeker als het gaat om logistiek. Daar is extra capaciteit ook hard nodig. Brainport Industries Campus test nu bijvoorbeeld een logistieke robot. Die ziet eruit als het bekende cateringwagentje, maar brengt zelfstandig spullen van A naar B. Dat is handig, want het scheelt medewerkers veel tijd.”

Erik Veurink, Directeur Brainport Industries Campus: “Iemand die denkt dat robots mensen gaan vervangen, heeft nog nooit een mens ontmoet. Iemand die denkt dat een robot geen mensen kan vervangen, heeft nog nooit een robot ontmoet. Op de Brainport Industries Campus gaan mens en machine hand in hand, in het belang van medewerkers en de klant. Natuurlijk gaan robots voor veranderingen zorgen, ook in de horeca & catering, net als andere technische en sociale innovaties hebben gedaan. Tot op heden zijn we daar met zijn allen alleen maar beter van geworden. Toch?”

Het verloop van de ethische discussie over robots is erg interessant, verwacht Michael. “Accepteren we dat robots in de toekomst op mensen lijken? Of willen we juist dat het elektronische kastjes op wielen blijven? Ik geloof erin dat er binnen 50 jaar robots zijn die gelijk zijn aan mensen, zowel wat hun fysieke vorm als denkkracht betreft. Voor nu denk ik dat we robots niet moeten zien als een bedreiging, maar als een kans om onze dienstverlening nog beter te maken.”

Robotisering en Human Resources

Robotisering op de werkplek is in de toekomst onvermijdelijk. “En dus is het ook voor afdelingen als Human Resources en Facility Management een relevant onderwerp. Wat betekent dit voor mijn processen en dus ook voor de medewerkers?” Dat zegt Alice Diels, HR Directeur bij Sodexo en voorzitter van de NVP, het netwerk voor HR Professionals*. Alice: “Het gaat erom ook medewerkers te enthousiasmeren om met de ontwikkelingen mee te gaan en ze te verleiden om actief over hun toekomst na te denken.”

Het is volgens Alice belangrijk dat bedrijven eerlijk zijn over de ontwikkelingen die ze op zich af zien komen en daar op een open manier met hun mensen over in gesprek gaan. “Zo’n verkennende dialoog kan voor medewerkers het startpunt zijn om zelf na te denken over hun toekomst. Waar kan een robot ingezet worden voor de dienstverlening en welke stappen kun je zelf zetten om je werk interessant en relevant te houden?” Er zijn volgens Alice steeds meer bedrijven die dat op een actieve manier doen. “Door automatisering en robotisering vervalt veel routinematig werk. Het ‘corvee’ verdwijnt. Een uitgelezen kans voor medewerkers.”

*Bron: FD

Like | 13

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Bericht

Verstuur